יום רביעי, 16 ביולי 2014

על הפרויקטים המדהימים בהנדסה הרומית


כולנו שמענו על האימפריה הרומית, אבל האם אנחנו יודעים עד כמה הם היו מרשימים בתחום של הנדסה אזרחית? לא לחינם, הרומים הצליחו להקים אימפריה. האימפריה הזו נבנתה גם דרך מבנים מדהימים ומרתקים מאד. הדבר המדהים הוא, שלמרות שחלק גדול מהמבנים הללו הוא בן יותר מ2,000 שנה - הרי שמדובר בכל זאת על מבנים שחלקים גדולים מהם שרדו עד היום, והם גם השפיעו על כל שיטת הבניה המערבית, עד לימינו. אם כך, מה מיוחד בשיטה הזו?

הכירו את המבנים הרומיים

       סימטריה - הנדסה אזרחית בסגנון רומי עתיק, משמעותה מילה אחת - סימטריה. הסימטריה הייתה קריטית עבור הרומים, הום נחשבים אף לעם הראשון שהעלה על נס את רעיון הסימטריה, ואת העובדה שמבנים צריכים להיות זהים לגמרי בכל החלקים שלהם - ובכך הם היו שונים מאד מהעמים שהקיפו אותם, כולל מהיוונים שהשפיעו עליהם רבות - אך לא בתחום הנ"ל.
       הקשת - הקשת הרומית היא מפורסמת מאד, והיא נחשבת לאחד מהתרומות המשמעותיות והאדירות של הרומים לתחום של הנדסה אזרחית. מדוע? דרך הצבת לבנים בצורת טרפז קשתית - אפשר ליצור בסיס אשר יתמוך גם במבנים כבדים מאד. אין זה מפתיע אם כן שהקולוסאום הרומי שרד - שכן מבני הקשתות מחזיקים אותו היטב עד לימינו!
       דרכי מים - עוד תרומה משמעותית מאד של הרומים לתחום של הנדסה אזרחית היא דרכי המים הרומיות – אלו שנקראות גם אקוודוקט. מדובר על תעלות שיכולות לשנע מים למרחקים ארוכים מאד, וכך הרומים הצליחו לבנות ערים מרשימות מאד.

ולמה זה עוד רלוונטי?


ההנדסה האזרחית הרומית רלוונטית גם לימינו מסיבה פשוטה מאד. מי שירשו את שטחי האימפריה היו הממלכות הנוצריות והאימפריה הביזנטית - שאמצו רובן ככולן את סגנון הבניה הרומי. אפשר אם כן לומר, שאלמלא הפיתוחים המיוחדים והמדהימים של הרומים - כל המבנים שאנו מכירים כיום באירופה והמזרח התיכון, כלל לא היו מתקיימים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה