יום רביעי, 16 ביולי 2014

המהנדס האזרחי הראשון שהמציא את הדאון

יש לא מעט חלוצים מדהימים בתחום ההנדסה האזרחית, ולא פעם אנו קוראים על מהנדס אזרחי כזה או אחר שטוען לפריצת דרך בתחום. עם זאת, יש רק אדם אחד שבאמת יכול לטעון לכתר של מהנדס אזרחי שעשה פריצת דרך מדהימה בתחום האווירונאוטיקה - וזהו סר ג'ורג' קאליי. אתם אולי לא שמעתם עליו, אבל ככל הנראה אלמלא סר קאליי יהיה בוחר בכיוון של הנדסה אזרחית ואם הוא לא היה בוחר להיות מהנדס אזרחי באנגליה במאות ה18 וה19 - לא היינו טסים היום.

מה סר ג'ורג' עשה?

אנו מכירים את סר ג'ורג' קאליי בתור מהנדס אזרחי פורץ דרך מסיבה מרכזית אחת - זהו האדם הראשון אשר הצליח לתכנן דאון מתפקד. מהו הדאון? מדובר על כלי תעופה מיוחדת, אשר מבוסס אך ורק על איזון אווירודינמי. בכדי להפעיל את הדאון - יש לקחת איתו תנופה, וכך ניתן לטוס. אולם, בשונה כמובן ממטוס, דאון פועל ללא מנוע. עם זאת, אלמלא סר קאליי היה מהנדס אזרחי מוצלח כל כך - הוא לא היה ממציא את הדאון. אם הוא לא היה ממציא את הדאון - האחים רייט, כחצי מאה לאחריו, לא היו יכולים להמציא את המטוס הראשון שפעל על מנוע, כי בכדי להקים מכשיר תעופה, גם ממונע - חייבים לקחת בחשבון את האיזון האווירודינמי, שכן ללא איזון מתאים של כלי התעופה, ובלי שלוקחים בחשבון את הכוחות הפיזיקליים שפועלים עליו - שום מנוע לא באמת יוכל להרים כלי תעופה כבד עם בני אדם עליו לאורך זמן.

התרומה האדירה של קאליי


אם כן, המצאת הדאון ע"י סר דאליי הייתה המצאה אדירה - כי מדובר בעצם על האבטיפוס של המטוס הממונע, והוא היה האדם הראשון, שהיה מהנדס אזרחי שהצליח ממש להמציא כלי תעופה אפקטיבי, גם אם איננו ממונע. היו אמנם אנשים לפני סר קאליי שחשבו על רעיונות בתחום - אבל קאליי היה הראשון ליצור באמת כלי תעופה אפקטיבי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה